U bevindt u op de Rondleiding Beelden in De Bilt. Om terug te gaan naar het begin klik HIER.
In het begin van de twintigste eeuw ontwikkelde zich binnen de schilderkunst een abstracte stroming, waarbij de kunstenaars niet meer probeerden, de werkelijke wereld op een herkenbare manier weer te geven. Nadat de fotografie het weergeven van de wereld om ons heen makkelijker had gemaakt, had het impressionisme al geprobeerd om vrijere kunst te maken die andere dingen liet zien. Met Cézanne, Kandinski en Mondriaan was de abstracte schilderkunst een feit.
De beeldhouwkunst volgde weldra. Bekende abstracte beeldhouwers waren bijvoorbeeld Henry Moore, Hans Arp en Constantin Brancusi. Ook in Nederland hadden de beeldhouwers de keuze of zij abstract wilden werken. In de gemeente De Bilt kunnen we diverse abstracte beelden zien.
De scheidslijn met figuratieve beeldhouwkunst is echter niet scherp. In Vogelpaar van Pim van Moorsel zien we een poging om de essentie van vogels te vangendoor te abstraheren. Toch kunnen we de hoofdlijnen van vogels onderscheiden. In De communicatiebron van Carel Lanters, een beeld voor het gemeentehuis Jagtlust, kunnen we heel goed zien wat hij bedoelt. Bank of boot van Linda Verkaaik is een twijfelgeval.
Abstracter is Hemel in huis van Wim Geeven. Van de volgende werken maken de titels al duidelijk dat ze niet verwijzen naar een waarneembare werkelijkheid maar naar zichzelf: Bronsplastiek van Wout Maters, Zonder titel van Tom Patist en Zuilen van Boris Tellegen.
DAB
Dit is de Rondleiding Beelden in de Bilt. Voor het vervolg klik HIER.