U bevindt u op de Rondleiding Beelden in De Bilt. Om terug te gaan naar het begin klik HIER

Veel van de beelden in De Bilt staan op bedrijfsterreinen. Ze zijn meestal niet toegankelijk voor het publiek. Gewoonlijk sluiten de onderwerpen nauw aan bij de activiteiten en de maatschappelijke functie van het bedrijf.

Op het terrein van het KNMI staat bijvoorbeeld Weerbericht van Ina van Faassen en ook het symbolische beeld Depressie van Ruud van de Wint. Het beeld Sylphide van Oswald Wenckebach laat een luchtgeest zien. De SWECO, een groot ingenieursbureau dat zich met de bodem bezighoudt, heeft op zijn grondgebied De grondwerker van Pieter d’Hont.

Het RIVM heeft een echt schitterende collectie beelden. Het beeld Jenner en zoon laat de vader van de immunologie zien. Monument voor de aap verwijst naar het gebruik van proefdieren. Andere beelden zijn Steigerend paard van Fons Bemelmans, Hoge windvangers van Pépé Grégoire en Mens en dier van Paulus Reinhard. Het reliëf in de hal van het RIVM is hieronder afgebeeld.

Het is zeer te betreuren dat deze beelden, die gewoonlijk met overheidsgeld zijn bekostigd, niet voor het publiek te zien zijn. Dat was voor de covidcrisis ook al het geval. Wij hebben het RIVM gevraagd, wat er met deze beelden gebeurt als het bedrijf naar het Utrecht Science Park aan de Uithof zal verhuizen. Voor de meeste beelden is een plek in de nieuwbouw gevonden. Veel schilderijen kunnen niet mee en zijn met toestemming van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, onderhands geveild.

Een gunstige uitzondering is het terrein van het voormalige sanatorium Berg en Bosch, dat ooit door de Katholieke Arbeidersbeweging is opgericht. Daar staan veel religieuze beeldhouwwerken zoals de beelden van Piet Jungblut die eerder ter sprake kwamen. Het is nu een bedrijvenpark voor ondernemingen in de gezondheidszorg, maar de beelden zijn nog grotendeels toegankelijk. We thebben gekozen voor twee beelden van Albert Termote: Onze lieve vrouwe van Lourdes en Sint Dominicus. Van Jungblut is ook de Piëta. Het reliëf van Pieter d’Hont in de hal van het hoofdgebouw  is hieronder afgebeeld. (Foto WK)

DAB

Dit is de Rondleiding Beelden in de Bilt. Voor het vervolg klik HIER