Afbeelding:  De affiche van de documentaire over Anna de Beaufort.

Op 14 oktober as. om 20.00 uur gaat in theater Figi in Zeist, het nieuwste docudrama van de Driebergse cineast Kees Linnenbank (1949) in première. ‘Juffer Annie’  gaat over de levensgeschiedenis van Anna Wilhelmina Margaretha de Beaufort (1880-1971) of ‘Juffer Annie’ zoals ze bekend stond. Juffrouw De Beaufort is een begrip in de lokale geschiedenis van Zeist en Austerlitz. De filmopnamen zijn ondermeer gemaakt in het gebouw De Oude School in De Bilt.

De Beaufort was beschermvrouwe van de Geitenfokvereniging Austerlitz en omstreken, van het fanfarekorps Erica (1931) en van Zangvereniging Ons Genoegen. In Austerlitz bracht ze soep rond, streed tegen armoede en alcoholmisbruik en zorgde voor de opvang van verwaarloosde kinderen. Zij deed dit alles tot op hoge leeftijd en altijd op de fiets.

Juffer Annie is het derde docudrama van de hand van Kees Linnenbank, die ook tekent voor het camera- en montagewerk van de OMDB-serie Levende Monumenten. Eerder maakte hij de docudrama’s over de historie van Langbroek (2019) en over de Zeister aristocraat Godfried Leonard Walkart en zijn dochters. Walkart verscheen in 2022.

Praktische informatie en tickets
De kaarten voor de première van 14 oktober kosten € 6.-. Deze zijn online te bestellen via: https://zhg.weticket.com/

Locatie: Theater Figi. Het Rond 2. De zaal is open vanaf 19.30 uur en de filmvertoning start om 20.00 uur.

VC