Oktober is traditiegetrouw de Maand van de Geschiedenis. Die gelegenheid grijpt OMDB- redacteur en maritiem historicus Anne Doedens aan om de strijd van een groot aantal mariniers, matrozen en hun bewapende uitleggers, als Gamechanger in de oorlog tegen het Frankrijk van Lodewijk XIV, verder uit te diepen.

Na de gewonnen slag tegen de Engelse en Franse vloot op de Noordzee in de lente van 1672, verplaatste admiraal Michiel de Ruyter de mariniers naar de Zuiderzee, de inundaties van de Hollandse Waterlinie en de rivieren. Het doel was om het Franse landleger vanaf het water de pas af te snijden. Er werd gebruik gemaakt van karakteristiek Hollandse platbodemschuiten, die waren bewapend met één of meer kanons, mortieren en musketten. De uitleggers boden plaats aan wel twintig mariniers. Doedens zelf spreekt van de ‘Zoetwateroorlog’.

Plaats van handeling en tijdstip: de grote zaal van het Waterliniemuseum Fort bij Vechten in Bunnik op 27 oktober om 14.00 uur.

De start van het onderzoeksproject ‘De Marine en de Waterlinie’, vond plaats op 27 maart jl. Het verslag hiervan kunt u hier lezen.

Meer over de invloed van weer en klimaat op het verloop van de oorlog te water leest u hier.

VC

Afbeelding: Uitlegger op schaal. Voorin de boot twee kanons, achterop een mortier. Middenin is ruimte voor een zeilmast. Bron: Vestingmuseum Naarden. Foto: Sophie Wouters.