Op 2 oktober 2024 nam burgemeester Sjoerd Potters afscheid van De Bilt om naar de gemeente Helmond te vertrekken. De commissaris van de koning roemde zijn kwaliteiten als bestuurder en als mens. In een samenspraak met wethouder Dolf Smolenaers spraken politici hun bijval uit.

Veel vertegenwoordigers van verenigingen en instellingen kwamen de scheidende burgemeester een hand geven. Ook het Online Museum De Bilt nam afscheid van hem.

In 2018 werd Online Museum aan de gemeente en de burgemeester gepresenteerd. Hij was toen nog maar kort burgemeester. Bij die presentatie bood het bestuur een taart aan met de afbeelding van een ‘pas ontdekt’ schilderij van Vincent van Gogh. Van Gogh had een portret geschilderd van burgemeester Sjoerd van Pothoven, een van de voorgangers van Potters. Inmiddels waren de burgemeester en het museum elkaar vaak tegengekomen bij het cultureel erfgoed van De Bilt.

Het leek nu passend om hem bij zijn afscheid het originele schilderij te geven, dat in het bezit was van het Online Museum De Bilt. Hierboven de ‘Van Gogh’.

DAB