Op de buitenwand van de aangebouwde toren, maar aan de binnenkant van de kerk, heeft men omstreeks 1510 muurschilderingen aangebracht. Ze vallen uiteen in twee groepen.

Het laatste oordeel

Aan de noordkant schilderde een onbekende schilder het laatste oordeel, waarbij Christus optreedt als rechter. In de hel worden de veroordeelden afgevoerd en gekweld in een grote kookpot. Het is een oproep tot inkeer, en indirect een aansporing om aan de kerk gulle gaven te geven.

Levenden, doden en heiligen

In de doopkapel aan de zuidkant is het vlak verdeeld in twee delen. Boven zien we de legende van de drie levenden en de drie doden. Op de achtergrond is een stad geschilderd.

Onderaan zien we een weergave, kleiner maar dichter bij de toeschouwer, van zes heiligen. Van links nar rechts zijn dat Apollonia, Werenfried, Laurens, Engelmond, Euphrosyna en Brigida. Laurens is de beschermheilige van het klooster Oostbroek; Werenfried en Engelmond worden in verband gebracht met Willibrord, dus er zijn Biltse en Stichtse invloeden merkbaar. Al deze heiligen moesten zorgen voor de bescherming van het volk en het vee van Westbroek. Men denkt wel dat de behoefte aan bescherming extra sterk was door de slag bij Westbroek in 1482. (Foto DAB)

En later…

Na de reformatie waren de heiligen nog lang zichtbaar, maar in latere eeuwen heeft men ze overgekalkt en met een scheidingswand afgeschermd van de rest van de kerk. Nadat een rijkscommissie de muurschilderingen omstreeks 1904 had herontdekt, begon men pas uin 1992 met een restauratie, die in 1994 afgerond werd.

Hieronder een penning die gemaakt is ter gelegenheid van de actie voor het herstel van de muurschilderingen in 1991. (Regionaal Historisch centrum Vecht en Venen)

Door het witkalken en door de inwerking van de tijd zijn de afbeeldingen sterk verbleekt. In deze digitale rondleiding hebben we de vrijheid genomen om de kleuren digitaal wat helderder in te stellen dan de werkelijkheid, zodat men een onvolmaakte maar iets betere indruk krijgt van de toestand van vroeger.

DAB