Vanaf het begin van de twintigste eeuw was de fiets, of deftig gezegd het rijwiel, populair. Het was het vervoersmiddel dat gewone mensen in staat stelde om grotere afstanden snel en gemakkelijk te overbruggen. Het was dan ook geen wonder dat overal in het land lieden, vooral smeden, zich op het maken van fietsen gingen toeleggen. Zo kreeg ook Bilthoven in 1936 een echte fietsenfabriek aan de Rembrandtlaan 36.
De Brabander Wilhelmus Senders (1891-1969) had in 1922 in Geldrop een rijwielfabriek opgericht onder de naam Serva. Later verplaatste hij de fabriek naar Eindhoven. In 1935 ging hij in Bilthoven wonen en hij opende in 1936 zijn nieuwe fabriek aan de Rembrandtlaan met de naam S. en S. Rijwielfabriek. Hij gaf zijn producten ook de naam SenderS.
Naast fietsen in verschillende soorten maakte hij ook onderdelen. In zijn reclames legde hij sterk de nadruk op de uitstekende kwaliteit van de trapas en de bijzondere balhoofdconstructie, de verbinding van het stuur met het frame van de fiets.
In de jaren dertig gebruikte de Bilthovensche Metaal Industrie (BMI) het frame van de SenderS damesfietsen voor de bevestiging van de BMI hulpmotor. Na de oorlog werden SenderS fietsen uitgerust met de uit München afkomstige Rex hulpmotor. In 1950 kostte een goedkoop model 150 gulden; in 1959 was dat opgelopen tot 180 gulden.
Het bedrijf kon echter de concurrentie met Gazelle, Batavus en andere grotere merken niet aan. In 1969 staakte Senders de productie.
Hieronder: het schildje op de fietsen van Senders. (Geplaatst met toestemming van kleinzoon Diego Senders, Brazilië)
PvH
U bevindt u op de Rondleiding Industrieel Erfgoed. Voor het vervolg klik HIER.
Literatuur:
Map 19 bedrijven: Collectie Historische Vereniging D’Oude School, De Bilt.
https:// www.oudefiets.nl/forum/42/5801
www.transportfiets.net/2012/02.04/serva-geldrop