Adri Pieck had belangstelling voor het boerenleven en maar weinig affiniteit met de stad. Zij koesterde bewondering voor de ambachtelijkheid van de boer. In haar schilderijen van het landleven kan men het beste de affiniteit met Van Gogh zien. Hierboven: Adri Pieck, De groene vallei, olieverf, Collectie Van der Horst.
Adri Pieck, Glooiende akkers, aquarel, Collectie Van der Horst.
Adri Pieck, Boer werkende in de moestuin Hollandsche Rading, olieverf, Collectie Van der Horst.
Daarnaast had zij een grote liefde en compassie met dieren. Zij nam zwerfkatten in huis en soms voedde zij er wel twintig tegelijk. Verder had zij een hondje, dat later verlamd was en alleen zijn voorpootjes kon gebruiken. Toen liet zij het uit op een karretje, bekleed met zachte stof.
Adri Pieck, Ter slachtbank, pentekening, Collectie Van der Horst.
Omdat zij van dieren hield was ze vegetariër. De opbrengst van haar werk gaf zij vaak weg aan goede doelen voor dieren. Ze probeerde de dieren ook te beschermen: als het geregend had, wachtte ze vaak een uur voor ze naar buiten ging. Dan konden de wormen die door de regen naar boven kwamen, weer terug kruipen zodat zij ze niet vertrapte.
Haar dierenliefde heeft misschien te maken met het portret (hieronder) dat zij maakte van de voorzitter van de antivivisectiebond.
Adri Pieck, Felix Orth, gouache, Collectie Van der Horst.