Afgebeeld is het adres Soestdijkseweg 266-268, een dubbele, witgepleisterde villa, waarvan de twee delen de namen Appia en Bandoeng dragen. (Foto: Anne Doedens.)

Het pand is in 1901 in opdracht van de N .V. Villapark Station  De Bilt gebouwd naar een ontwerp van architect .J.H.  Welsenaar uit Haarlem. De bouwaanvrage werd in 1900 gedaan door L.H. Westerhout.  Het pand  is onderdeel van een reeks van vijf dubbele villa’s, naast elkaar gebouwd aan de ‘Soestdijkscheweg’ Dat is de officiële naam die de Stationsweg – zoals de weg op de hieronder afgebeelde ansichtkaart van na 1905 wordt aangeduid –  al in 1903 kreeg. Op dat moment had de kern Bilthoven zijn naam nog niet gekregen; dat gebeurde pas in 1917.

Het tegelijk gebouwde pand Soestdijkseweg 274-276 vormt het spiegelbeeld van het hier afgebeelde huis. Hieronder ziet men een afbeelding uit het Utrechts Archief die zou stammen uit de jaren 1905-1910.

Literatuur:

Sabine Broekhoven en Sonja Barends, De Bilt. Geschiedenis en architectuur ((Zeist 1995)  206v.

Lies Haan Berends, ‘Beschermd dorpsgezicht ‘Villa Bandung en omgeving’, te downloaden via de site site https://historischekringdebilt.nl/wp-content/uploads/DBG-Villa-Bandung.pdf