Koos Kolenbrander (73) heeft 30 jaar lang geschreven over de historie van Maartensdijk.  Hij verspreidde zijn honderden verhalen via De Stichtse Post, De Biltse Courant en De Vierklank. De Historische Vereniging Maartensdijk benoemt hem daarom tot Dorps-Croniqueur van Maartensdijk en omstreken. De HVM wil alle verhalen voor iedere geïnteresseerde toegankelijk maken, zodat het complete werk kan worden geraadpleegd en bestudeerd. Zie hier een verhaal in het Online Museum.

Schatgravers gevraagd

Door de jaren heen verzamelde Kolenbrander zelf elk artikel, de afdruk ervan, de gebruikte foto’s inclusief de lezersreacties of toevoegingen. Wetenswaardigheden sorteerde hij op straatnaam en huisnummer. Zodoende ontstond een ware schatkamer voor lokaal historisch en familieonderzoek.

HVM vindt het hoog tijd voor een beeldbank waarin al deze informatie full text kan worden gezocht en onderzocht. De nieuwe werkgroep Archief Koos Kolenbrander zoekt daarom vrijwillige medewerkers.

Geïnteresseerden kunnen zich melden bij de archiefwerkgroep van de Historische Vereniging Maartensdijk per mail (archief@historischeverenigingmaartensdijk.nl) of telefoon (06-22274054).

VC