Op de foto is de zijgevel van de Oranje Nassauschool in Bilthoven te zien, aan de Soestdijkseweg 208. De school is een gemeentelijk monument. (Foto: Anne Doedens.)

Het oudste gedeelte van de Oranje Nassauschool, aan de kant van de Soestdijkseweg, werd in 1930 ontworpen door de Biltse gemeentearchitect P.J. Vermaak. De school heette toen de Van Everdingenschool, naar de Biltse wethouder van onderwijs dr. W. van Everdingen. Het gebouw werd in 1932 in gebruik genomen.

De vormgeving van het gebouw laat invloeden zien van de Nederlandse architect W.M. Dudok en de Amerikaanse architect F.L. Wright. Dudok stond open voor het beste dat verschillende architectonische stromingen hem boden. Aanvankelijk volgde hij de rationalistische architect Berlage (1884-1974), maar daarna was Frank Lloyd Wright (1867-1959) zijn voorbeeld. De stijl van deze beroemde Amerikaanse architect kan worden herkend aan de horizontale lijnen en geometrische patronen van zijn bouwwerken. In het Bilthovense schoolgebouw vallen die horizontale lijnen dan ook erg op. Berlage is beroemd geworden door ontwerpen zoals het Hilversumse raadhuis en de beurs in Amsterdam.  In 1972 werd de Van Everdingenschool verplaatst naar een andere locatie in de gemeente. De school hield in de eenentwintigste eeuw op te bestaan. Het gebouw kwam in gebruik bij de Oranje Nassauschool voor Christelijk U.L.O. (nu: Aeres MAVO Bilthoven) aan de Overboslaan 15 in Bilthoven.

P.J. Bangma, ’65 jaar dr Van ,Everdingenschool (1928-1993) ‘. In: De Biltse Grift, april 1994, p. 2-11.