In De Bilt en Bilthoven in oude Ansichten uit 1980 staat een afbeelding van ‘de oudst bekende afbeelding van het station De Bilt’ (zie onderaan deze post). [Bestek-afbeelding hierboven: Romers, Spoorwegarchitectuur (1981) 138.] Het zou de opvolger zijn ‘van het houten wachtgebouwtje dat oorspronkelijk aan de noordkant van de spoorlijn stond. Foto omstreeks 1890’. Deze mededeling is in twee opzichten onjuist.

In de eerste plaats werd het huidige eilandstation in 1900/1901 gebouwd.  In de tweede plaats is er de  bestektekening uit het archief van de Nederlandse Spoorwegen Utrecht van een bouwwerk dat voorafging aan het latere stationsgebouw die hierboven afgebeeld staat. Voor meer over het station van 1901 klik men HIER. De bovenaan deze post getoonde bestektekening van het eerste  gebouwtje doet vermoeden dat het in ieder geval deels van steen kan zijn geweest. Het wordt genoemd in het NCS-jaarverslag van 1876, waarin sprake is van het aanbrengen van een tweede verdieping.

AD

 

Bron: drs. H. Romers, De Spoorwegarchitectuur in Nederland 1941-1938 (Zutphen 1981) pp. 138 en 277.