In 1556 gaf Claes de Ridder, leenman van de abt van Oostboek, zijn boerderij Olde Brandenburg of Luchtensteijn terug aan zijn leenheer, de Oostbroekse abt Jacob van Baern. Jan van Scherpenesse werd de nieuwe leenman. Afgebeeld zijn de eerste regels van de acte en  een dubbele woning in 1965 op de plaats van de Eerste Brandenburgerweg 25-27, die vroeger bewoond werd door personeel van de boerderij de Olde Brandenburg.  (beeldbank Historische Kring d’Oude School; foto’s van document hierboven en in de file ‘Bron overdracht’ hieronder: Anne Doedens).

Een vroeg-zeventiende eeuwse kopie van de acte waarbij de boerderij in 1557 werd overgedragen aan de nieuwe leenman van de abt van Oostbroek, ziet men in de bijlagen  (Nationaal Archief Den Haag, familiearchief Cousebant, nr. 1122, foto’s Anne Doedens). Een transcriptie met summiere toelichting, zie: Overdrachtsacte 1557

Voor de originele bron: Bron overdracht

U bevindt u op de Rondleiding over de kloosters in De Bilt. Voor het vervolg klik HIER

Op de site van de Historische Kring d’Oude School vindt men meer informatie over deze boerderij in later tijd. Zie onder meer:

Lugtensteijn, Olden Brandenburg