Adriaan Ekdom begon in 1880 met een  kolenhandel in de Dorpsstraat in De Bilt. Hij verhuisde kort daarna naar de Rembrandtlaan in Bilthoven. De recent aangelegde spoorlijn vormde de aanvoerroute per trein van de kolen uit Limburg. Afbeelding: de plek aan de Rembrandtlaan waar het bedrijf gevestigd was. (Foto JJR)

 

Meer informatie

De familie Ekdom uit De Bilt hield zich sinds 1787 bezig met de binnenvaart op de Biltse Grift. In de beginjaren vervoerde de familie producten zoals kolen, suiker (van de Amsterdamse Suikerfabriek Wester), granen, zand, grind, vaten bier (van de Heineken en Amstel Brouwerijen met een eigen schip vanuit onder andere Amsterdam. De laatste professionele boten hebben op 1949 op de Biltse Grift gevaren.

In 1880 startte Adriaan Ekdom Sr een eigen handel in kolen aan de Dorpsstraat in De Bilt, de locatie waar nu het huidige restaurant Amis is gevestigd. Het bedrijfspand werd al snel te klein en hij verhuisde daarom naar Rembrandtlaan 28, waar ook het kantoor gevestigd werd. Daar werkten drie medewerkers. Hier bouwde hij  ook loodsen voor de opslag van kolen, totaal 1.200 m². De latere ‘buren’ waren de Coöperatieve Landbouwvereniging ‘De Bilt en Omstreken’, Houthandel Theodor J. van der Ham en Handelsonderneming Jean Heybroek. In 1928 bouwde Ekdom een woning op het adres Rembrandtlaan 12. Door de aanwezigheid van een spoorlijn kon men gemakkelijk kolen aanvoeren uit de Staatsmijnen in Zuid-Limburg en vanuit het Roergebied in Duitsland. Het bedrijf W. Ekdom en Zonen had een eigen rangeerspoor met een eigen kleine locomotief.

In de beginjaren vervoerde Ekdom de kolen met paard en wagen naar de klanten. Later gebeurde dat met kleine vrachtwagens. In de Bilt was aan de Herenweg een verkoopkantoor gevestigd voor het doen van bestellingen. In de zomer kapte men ook hout en verkocht dit als haardhout. Ook werden met de bakfiets schoorstenen schoongemaakt als service voor de klanten. In de loop der jaren is voor het intern transport van de kolen op het eigen terrein veel gemechaniseerd. Zo kwamen er transportbanden met systemen om de verschillende soorten kolen zoals eierkolen en antraciet op grootte nummer 3 en 4 te sorteren.

Ekdom had tot 25 medewerkers in dienst. Zijn klanten waren voornamelijk particulieren. Door de vondst van het aardgas in Groningen begin zestiger jaren en het sluiten van de kolenmijnen in Limburg beëindigde Ekdom in 1974 zijn kolenhandel en schakelde hij over op de handel in olie, zoals dieselolie en petroleum. De olie werd geleverd door Shell en de klanten waren naast de particulieren ook bedrijven zoals de Nederlandse Spoorwegen en het Vliegveld Soesterberg. Hiervoor bouwde men ook een grote olietank bij het station.

De zoon van Adriaan Ekdom Sr (ook Adriaan Jr. genaamd) voer op de grote vaart maar door zijn huwelijk wilde hij toch aan de wal werken en ging in dienst bij zijn vader. In 1956 nam hij het bedrijf over. Hij heeft tot zijn overlijden op 82 jarige leeftijd in 2010 zelfstandig het handelsbedrijf op kleine schaal voortgezet. Bij zijn overlijden is de onderneming beëindigd.

Zijn zoon Ron Ekdom was inmiddels in 1986 al gestart met een eigen onderneming die gericht is op het ontwerpen en bouwen van interieurs. Dit bedrijf is gehuisvest op de locatie aan de Rembrandtlaan 34a.

JJR

 

Literatuur:

Website: www.ronekdom.nl

Interview met de heer Ron Ekdom, kleinzoon van de oprichter van Adriaan Ekdom Sr door Jacques Reijniers

L Beerends-Haan, Schippers in De Bilt, De Biltse Grift, sept 1997, pg 9-15

Spring naar toolbar