Afgebeeld is het pand Dorpsweg 23. (Foto AD) De architect van dit pand uit 1886, Pieter Copijn, was de zoon van de bekende Groenekanse tuinarchitect Jan Copijn, grondlegger van de dynastie. Het huis is gebouwd in de zogenaamde eclectische stijl.

Tussen 1910 en 1949 bewoonden de bekende Maartensdijkse dorpsarts J.J. Steijling en zijn zoon en vervanger W. Steijling het pand.  In 1949 werd het in opdracht van de arts Paulus Schuckink Kool verbouwd. Na hem bewoonde dokter Hoogenraad het pand, dat tot het eind van de vorige eeuw dienst deed als artsenwoning. Dokter Steijling jr. was de man die in 1944 het pand Oost 50 (Vuurse Dreef 50 nu) in Hollandsche Rading vorderde als noodziekenhuis.

Bron: Michiel Kruidenier en Joost van der Spek, Maartensdijk, geschiedenis en architectuur (Zeist/Utrecht 2000) pp. 99v.

Koos Kolenbrander, Het Noorziekenhuis aan Oost 50 in Hollandsche Rading, in: St. Maerten nr. 13 (mei 1995) pp. 16-21.