Dit is de monumentale boerderij Arnoldahoeve aan de Dorpsweg nummer 182 te Maartensdijk. Hij is in 1930 ontworpen door de Maartensdijkse gemeentearchitect Ch.H. Quéré in de stijl van de Amsterdamse School. (Foto AD, met toestemming van de heer Verheul.)

Met het begrip Amsterdamse School wordt een bouwstijl uit de eerste decennia van de twintigste eeuw aangeduid, die afstand nam van de tot dan toe toegepaste neo-stijlen. Bekende voorbeelden van de Amsterdamse School-stijl zijn de woningen van de woningbouwvereniging De Dageraad in Amsterdam-Zuid. Gemeentearchitect Quéré was onder andere verantwoordelijk voor de ver- en nieuwbouw van het  gemeentehuis van Maartensdijk. Hij ontwierp doorgaans in de traditionele landhuisstijl, die zo typerend is voor de periode tussen de beide Wereldoorlogen. Uit overlevering komt het verhaal dat het uit twee woongedeelten bestaande pand intern zo was ingericht, dat de schimmel (een grijs paard) Arnolda van de eerste bewoner zich vrijelijk door het totale pand kon bewegen; genoeg redenen om de naam Arnolda aan deze boerenhofstede te verbinden.

Bronnen: Henk van de Bunt, De Arnoldahoeve. In: De Vierklank, nr. 29 (18 juli 2018); Michiel Kruidenier en Joost van de Spek, Maartensdijk. Geschiedenis en architectuur (Zeist 2000)  p. 122.