Honderd jaar geleden, op 16 september 1924 startte de bouw van een markant pand aan de Gerard Doulaan in Bilthoven, dat werd ontworpen voor componist Julius Röntgen . Het gebouw kreeg de naam ‘Huize Gaudeamus’, Latijn voor: ‘Laat ons vrolijk zijn’. In het septembernummer van De Biltse Grift gaan deskundige auteurs uitgebreid in op de rijke geschiedenis van deze honderdjarige. Architectuurhistoricus drs. Alice Gut, afgestudeerd op het werk van de zoon van Julius Röntgen vertelt tot in detail over de geschiedenis van ontwerp en bouw van het bijzondere landhuis. Ir. Obbe Norbruis, deskundige op het gebied van architectuur en stedenbouw, verdiept zich in de stijl van de Amsterdamse School en de vele bouwstijlen die van invloed zijn geweest op het ontwerp van Huize Gaudeamus. Leo Samama , docent aan conservatoria en de Universiteit van Utrecht en medeoprichter van de Nederlandse Strijkkwartet Academie, belicht de uitgebreide ambitie van de familie Röntgen voor muziek, maar ook van de bewoner daarna, Otto Maas. Met veel doorzettingsvermogen wierp Maas nieuw licht op de muziek, waarbij ook jongere componisten een podium kregen en ook ruimte werd gegeven aan de ontwikkeling van de elektronische muziek.

Pascal Rijnders, directeur van de Nederlandse Bachvereniging en initiatiefnemer van het Festival Oude Muziek,  beschrijft de rijke geschiedenis van alle activiteiten die in Huize Gaudeamus plaatsvonden. Zowel klassiek als modern. Aan de hand van veel bekende namen  laat hij zien, dat Huize Gaudeamus volop in de muziekwereld aanwezig is.

Ook andere onderwerpen komen in het septembernummer aan bod. Wim Krommenhoek staat stil bij een van de monumentale bomen die de gemeente De Bilt rijk is en Gerrit Bloothooft vervolgt het verhaal van Houdringe met deel drie, waarbij hij een blik werpt op een ongewone activiteit op het landgoed. De Biltse Grift is vanaf 31 augustus verkrijgbaar bij de boekhandels in Bilthoven en De Bilt.