Midden op deze kaart uit 1607 ziet men de herberg Den Biesbosch, in de hoek van de Biltsestraatweg en de Oostbroekselaan. (Collectie Het Utrechts Archief) Door verbouwing ontstond uit deze herberg het landhuis Bloeyendaal.

Het betreft de herberg De Grote Biesbosch, gelegen in een gebied dat indertijd Biesfelt werd genoemd. In 1290 werd door dit gebied de Biltse Straatweg of Steenstraat aangelegd.  De herberg bestond tot in de zeventiende eeuw, maar in de periode 1628-1660 raakte het huis zowel zijn naam als de herbergfunctie kwijt. Het pand werd verbouwd en werd de kern van het buiten Bloeyendaal. Groenestein, dat ten oosten van dit huis lag, nam de functie van herberg over.

Hieronder: gezicht vanaf de Biltsestraatweg op de voor- en zijgevel van het huis Bloeiendaal met een ommuurde tuin aan de Bitse Grift tussen Utrecht en De Bilt, door L.P. Serrurier, L.P. Gemaakt tussen 1640 en 1700. (Beeldbank Utrechts Archief, nr. 201121.)

Bron: http://www.kasteleninutrecht.eu/Bloeiendaal.htm