Van 1934 tot 1937 was er in de Bilt een fabriek die hulpmotoren voor fietsen maakte. De Bilthovensche Metaal Industrie (BMI) was in de Rembrandtlaan gevestigd. Afgebeeld is een rijwiel met hulpmotor van de BMI. (Foto: Wikipedia/Yesterdays Antique Motorcycles.)
Ir. Hendrik Beijerman had de BMI opgericht. Hij werkte oorspronkelijk voor de machinefabriek Stork in Hengelo en had daar de taak om projecten te ontwikkelen die de werkgelegenheid konden bevorderen. Door de economische crisis van de jaren dertig was de werkeloosheid in Nederland groot. Beijerman ontwierp een dieselmotor voor de scheepvaart maar ook een hulpmotor voor fietsen. Toen Stork niet veel in deze projecten zag, begon Beijerman voor zich zelf met de productie van de hulpmotor voor de fiets.
In een oude koekfabriek aan de Rembrandtlaan 22 produceerde hij een kleine 78 cc viertakt hulpmotor. Deze motor werd gemonteerd in het frame van een damesfiets van de rijwielfabrikant Burgers uit Deventer of in een frame van Senders, de fietsenmaker aan de Rembrandtlaan. Via een riem dreef de motor het achterwiel aan. Hij vond ook toepassing als buitenboordmotor, als aandrijving voor bagagewagens bij de NS en als aandrijving voor invalidenwagens.
Ondanks de slagzin Bouw zelf een Motor In (B M I) redde Beijerman het niet. Een poging om met een eigen motorfiets te komen, mislukte. De concurrentie van de Duitse motorenfabrikant DKW, specialist op het gebied van lichte motoren, was te groot.
PvH
U bevindt u op de Rondleiding Industrieel Erfgoed. Voor het vervolg klik HIER.
Literatuur:
F. Nas, Het ‘bedrijvig verleden’ van De Bilt en Bilthoven, in: De Biltse Grift 1995.
https://www.conam.info/historie/fabrikanten_autos_en_motorfietsen/fabrikanten_beschrijvingen/578-bmi-bilthoven
https://nl.wikipedia.org/wiki/BMI_(motorfiets)