Afgebeeld is de eerste vrouwelijke filmregisseur van Nederland, Caroline van Dommelen in 1954. Zij probeerde haar werk voor het theater te combineren met het runnen van een boerderij in Maartensdijk. Links van haar ziet men de befaamde variété-artieste en toneelspeelster Heintje Davids (foto Anefo, Nationaal Archief).

Carolina Christina Charlotta van Dommelen (1874-1957) kwam uit een familie van toneelspelers en volgde de toneelschool. Zij was toneelactrice en regisseuse, publiciste, journaliste en romanschrijfster. In 1904 trouwde ze met de journalist Henri Heije. Aangetrokken door het buitenleven runden zij een modelboerderij op het landgoed Rustenhoven. Caroline van Dommelen was van circa 1905 tot 1908 boerin en imker, maar na haar echtscheiding (1908) gaf ze dat idee op. In 1907 keerde zij terug naar het theaterleven. In de film De bannelingen (1911) was ze verantwoordelijk voor een deel van de regie en zo werd ze Nederlands eerste vrouwelijke regisseur. Later probeerde zij zonder succes in de Tweede Kamer te komen. Later genoot ze enige bekendheid als schrijfster.

(Foto: Johannes Cornelis Hofker, 1914/Wikipedia)

Bron: Digitaal Vrouwenlexicon van Nederland, zie de site: http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/Dommelen