De ‘Pelikaan’, is een beeld van de Maartensdijkse industrieel ontwerper en kunstenaar Henk Geel (1933-2022). Het is te zien bij de voormalige Erdalfabriek (nu Prodent-fabriek) in Amersfoort waarvan de pelikaan ook het logo was. (Collectie Henk Geel).

Henk Geel  stelde aan het Online Museum De Bilt zijn tekeningen van pittoreske plekken in de kernen van de voormalige gemeente Maartensdijk ter beschikking. Men kan ze zien bij de post Winterreise: het werk van Henk Geel. Ander werk van Geel betreft de geschiedenis van het drukkerijbedrijf. Het  is in de vorm van enkele diorama’s te zien in de hal van drukkerij Wilco, ook in Amersfoort.

Tot Geels producten als industrieel vormgever behoort de zogenaamde ‘pollepel met gleuven’ die de hij maakte voor de inmiddels opgeheven Knorr-fabriek. Deze lepel zorgde bij het koken van een gerecht voor de nodige turbulentie in de pan en werd bij honderdduizenden verkocht. Verder bouwde Geel niet alleen fraaie modellen van schepen, maar hij maakte ook zijn eigen motorjacht.

Henk Geel bedacht de titel van de Rampjaar-expositie ‘Moord en brand op het platteland’, die op 9 april van dit jaar werd gepresenteerd en waaraan hij en zijn zoon Jeroen enthousiast hebben meegewerkt. (Zie: 1672 in beeld en geluid).