In 1936 liet Adolf Kahn (geboren op 17 augustus 1912 te Heilbron) zich bij de Kamer van Koophandel inschrijven onder de naam ‘Peka-Compagnie tot exploitatie van Krücken’s patenten’. In datzelfde jaar werd de zaak weer ontbonden en ging Kahn een vennootschap aan met F.H. J. Smith te Bilthoven: de Fa. Peka-Compagnie. Bovendien vroeg Kahn in 1936 bij de gemeente De Bilt toestemming om op de Rembrandtlaan 40 een 5 pk-elektromotor te plaatsen voor het aandrijven van een mengmachine voor tabakspreparaten.

De Kamer van Koophandel meldde dat de zaak per 1 augustus 1939 werd opgeheven wegens ontbinding van de vennootschap. Hoe het verder met A. Kahn is gegaan, is niet bekend.

Wel is er een rekening overgeleverd uit 1950. De Nederlandse Industrie en Handelsonderneming (N.I.H.O.), Rembrandtlaan 40 te Bilthoven, had te Tegelen aan een sigarettenfabrikant o.a. matteerpoeder geleverd. Blijkbaar was het bedrijf voor de derde keer opgericht.

Afbeelding hierboven: Sigarenmakers (Het Nationaal Archief Fotocollectie Arbeidsinspectie). Hieronder: De rekening voor matteerpoeder.

JJR

U bevindt u op de Rondleiding Industrieel Erfgoed. Voor het vervolg klik HIER