Afgebeeld is een foto die genomen werd ter gelegenheid van de viering van het 50-jarig kappersjubileum van Hans Stevens op 11 april 2022.  (Foto: Henk van de Bunt, de Vierklank)

In het najaar van 1985 viel in de Stichtse Post een artikel te lezen waarvan hierna een deel is afgedrukt.

Hans Stevens is al enige tijd  bezig met het verzamelen van fotomateriaal en anekdotes over de manier waarop de mensen vroeger in  onze gemeente leefden. In zijn zaak liggen fotoboeken  ter inzage. Door een gelukkig toeval ontdekte historicus Anne Doedens deze passie. Geïnspireerd door zijn  enthousiasme bood hij aan Hans te helpen bij het opsporen van nog meer geschiedkundige gegevens. Een  bron daartoe is het gemeentearchief, waar veel materiaal opgeslagen ligt.  [Hans Stevens en Anne Doedens melden:] “Wij gaan het archief  systematisch af en zullen  in de Stichtse Post een  stukje dagelijks leven van  toen weergeven”. […] Onder de titel: ,,Oud Maartensdijk  belicht” kunt u vanaf dinsdag 5 november 1985  tweemaal per maand gedurende een half jaar meer  te weten komen over onze  gemeente. Eens per maand  wordt een bepaald thema  behandeld, zoals “De tegenstelling tussen Arm en  Rijk”, “Tolwegen”, “Politie-perikelen’’  en “Crisisjaren”.

De reeks werd een succes. Koos Kolenbrander sloot zich bij het tweetal Doedens en Stevens aan. Op 19 februari 1991 viel in hetzelfde blad een artikel te lezen waarvan we hier een deel weergeven:

Maartensdijk –  Koos Kolenbrander verzorgt deze week een heel  speciale aflevering van Oud Maartensdijk belicht, over zijn ’maatje’  Hans- Stevens met wie  hij samen deze rubriek iedere week maakt.  “‘Haartjes’ nat, nog even op,  totdat  vader zegt, vooruit,  naar  bed. … toen was geluk nog heel  gewoon”. In de kraamkliniek  “Het Ooievaartje”  te Utrecht  werd op 19 februari 1948 Hans  Stevens geboren. Een historische gebeurtenis, waarvan de betekenis aan Maartensdijk niet  voorbij is gegaan.

Ooievaartje

Het vak van kapper zit in de  familie. Hans’ vader is kapper in  Soesterberg, vijf ooms en Hans’  broer Piet, allemaal kappers.  Hans volgt de lagere school in  Soesterberg en daarna  de  MULO in Zeist. Na de MULO  volgt hij een vierjarige avondopleiding aan de kappersschool  in Utrecht.  Overdag staat hij samen met  zijn broer Piet in de zaak  van  zijn vader. Hans krijgt daar een  gedegen vakopleiding. Vaak  wordt hij ’s morgens vroeg door  zijn vader naar de Moulin Rouge of de Luit. Koppelaarkazerne gebracht. De soldaten die geknipt moeten worden, komen  met vrachtwagens tegelijk aan.  Op achtjarige leeftijd gaat  Hans in Soesterberg al op judoles. Een aantal jaren daarna  stroomt hij door naar de school  van Anton Geesink in Utrecht. […]

Klandizie

In de jaren zeventig, de Beatle-periode, gaat het met de klandizie vanwege de lang-haar  mode minder goed in de zaak.  Vader Stevens moet naar uitbreiding zoeken,.  koopt in het  noorden van het land een directiekeet van 5 bij13 meter, die in  Maartensdijk wordt neergezet.  Hans wordt daar iedere morgen  samen met Els Slembrouck door  pa naar toe gebracht. Els voor  de dames, Hans voor de heren.  Na vijf jaar, in 1977, betrekken  zij een ruimte achter slagerij  Van der Vaart aan de Dorpsweg.  Het is het pand, waarin thans de  wijnhandel “Op de terp” is gevestigd. Na de bouw van de Marijkehof krijgen ze een vaste eigen  zaak.  Hans, die in Soesterberg blijft  wonen, onderneemt naast zijn  werk diverse andere activiteiten  in Maartensdijk. Sportbeoefening is zijn grote passie. Hij  heeft reeds vijftien keer de vierdaagse van Nijmegen gelopen en  ook diverse marathons staan op  zijn naam, waaronder die van  New York. Hij organiseert en geeft judolessen aan de Maartensdijkse  jeugd. Ook zorgt Hans er voor  dat Sinterklaas ieder jaar op een  passende wijze in Maartensdijk  wordt verwelkomd.

Een andere grote interesse  van Hans is de historie. […] In Maartensdijk dook hij al  snel in de historie van het dorp  en de omgeving. Hij bouwde een  uitgebreide fotocollectie op over  “hoe het vroeger was”. Zijn enthousiasme hiervoor sloeg over  op anderen, zodat de resultaten  van zijn speurtochten naar oud  Maartensdijk snel bekend raakten in de vorm van fotoboeken  en krantenartikelen, Bij iedere  activiteit die Hans onderneemt  staat het woord gezamenlijk  bovenaan. Naast zijn werk, sportbeoefening (waaronder iedere week  minstens 15 kilometer hardlopen) en zijn activiteiten voor de  jeugd van Maartensdijk is Hans  een trouwe steun voor zijn vader‘.

Een filmpje over deze bijzondere kapper is te zien bij RTV De Bilt en RTV Utrecht. Om het te zien klikke men DEZE LINK aan.

Hieronder: het ‘historisch drietal van Maartensdijk’. Links Hans Stevens, midden Anne Doedens, rechts Koos Kolenbrander. Foto: Henk van de Bunt, de Vierklank.