Hier ziet men twee prenten van Andries Schoemaker (1660-1735) van de Maartensdijkse dorpskerk. (Bron: Het Utrechts Archief, via de Atlas Schoemaker van de Koninklijke Bibliotheek/Het Geheugen van Nederland.)  Schoemaker was een textielkoopman uit Amsterdam met een grote passie voor het verzamelen van historische en topografische informatie over steden en dorpen, kerken en kastelen in Nederland.

In de jaren twintig van de achttiende eeuw bezocht Schoemaker bijna alle steden, dorpen en gehuchten in Nederland. Tijdens deze reizen maakt hij beschrijvingen van de plaatsen die hij aandeed. Hieronder een andere afbeelding van Maartensdijk in 1731 uit de Atlas Schoemaker, gemaakt door Cornelis Pronk (over hem zie men elders op deze site: het huis Rozendaal in Westbroek.) (Bron: Het Utrechts Archief)

U bevindt u op de Rondleiding Kerkgebouwen. Voor het vervolg klik HIER

Aanvullende  informatie: https://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/pages/collectie/Atlas+Schoemaker