In Bilthoven bestond van 1922 tot 1954 de Mechanisch Electrisch Werktuigkundige Industrie M.E.W.I. Op de foto de locatie Julianalaan 237 te Bilthoven waar M.E.W.I. gevestigd was. Waarschijnlijk stond de werkplaats achterin. (Foto Jacques Reijniers)

Op 6 november 1922 vroeg G. Witzel, werktuigkundige, toestemming om een Mechanisch Laboratorium op Werktuigkundig gebied te mogen bouwen aan de Julianalaan 237. De bouwvergunning werd verleend. Opmerkelijk is dat de onderneming was gelegen in een gebied waar bedrijven niet zijn toegestaan. De heer Witzel bleek nooit een hinderwetvergunning te hebben aangevraagd. In 1927 volgde een inschrijving bij de Kamer van Koophandel Utrecht van de Mechanisch Electrisch Werktuigkundige Industrie, M.E.W.I. van de Fa. Witzel & Dönneweg. Dönneweg was de in Duitsland geboren zwager van Witzel.

De gemeentearchitect schrijft in 1957, dat het aanvankelijk ging om vervaardiging van reparatie van electrische apparaten. Later werden door Witzel & Dönneweg volgens de gemeentearchitect hoofdzakelijk etiketteer- en gommeermachines gemaakt. Ook werden er elektrische snelzeefmachines voor spuitpoeders geleverd.

Toen Dönneweg in 1935 overleed, zette Witzel het bedrijfje voort onder dezelfde firmanaam. De zaak werd in 1954 verkocht aan de Apparaten en Machinefabriek O.A. Carmaux & Zn in Utrecht. In 1965 is nog melding gemaakt van het bedrijf aan de Julianalaan 237.

JJR

Historische Kring d’Oude School, archiefstukken ‘Mechanisch Electrisch Werktuigkundige Industrie’

José Cladder, ‘De tabaks-, sigaretten- maar vooral sigarenindustrie in De Bilt’,  De Biltse Grift, oktober 1995

Wijkvereniging Vogelzang, ‘N.V. Vereenigde Egyptische Cigarettenfabriek v/h S. Antoniou,’, 17-11-2010