Afgebeeld is de voormalige tuinmanswoning aan de Dorpsweg 266 op het landgoed Eyckenstein. (Foto: Anne Doedens).

Het pand is een rijksmonument. Het werd rond 1850 gebouwd in opdracht van F.N.M. Eijck tot Zuylichem (zie het artikel over Frans Eijck tot Zuylichem, architectuurhistoricus en burgemeester). Het pand was ooit door middel van een eikenlaan verbonden met het inmiddels verdwenen huis Berkenstein ten westen van de woning. Het pand aan de Dorpsweg 266 werd ooit bewoond door de tuinman van Eyckenstein, Gebhard, die in de jaren 1909-1932 voorzitter was van de School met den Bijbel (zie het artikel De schoolstrijd en Maartensdijk.)

Literatuur:

Michiel Kruidenier en Joost van der Spek, Maartensdijk, Geschiedenis en architectuur (Utrecht/Zeist 2000) p. 126v.