Onlinemuseumdebilt.nl biedt de bezoekers van de site de mogelijkheid om een belangrijk boekwerk over de geschiedenis van het veen tussen Utrecht en Westbroek als Ebook te raadplegen: Boeren, Soldaten en Heiligen. Ontginning, Krijgsgewoel en Kerk tussen Utrecht en het Gooi . Dit werk werd met toestemming van de copyrighthouder, de Stichting Brigida op deze site geplaatst.

Meer over het boek Boeren, Soldaten en Heiligen

Het boek werd geschreven door W. van Schaik (eindredactie), N. Adema Mzn, A. Doedens en D.T. Koen.

In de middeleeuwen wordt het veen tussen Utrecht en het Gooi ontgonnen door de kapittelheren van de stad Utrecht en de adel langs de Vecht. De opstand van de burgers van Utrecht tegen hun bisschop leidt tot de gruwelijke slag van Westbroek. Later was het gebied een imponerend onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.  Het boek geeft het verhaal van een kwetsbaar landschap met een duizendjarige geschiedenis. De initiatiefnemer voor deze uitgave uit de jaren negentig van de vorige eeuw was de strijder voor het behoud van cultuur en landschap bij uitstek, Wim van Schaik (zie de post Wim van Schaik: strijder voor behoud van (cultuur)landschap en kunst (1924-2017).

Gaarne vragen we van u daarbij een donatie van 5 euro voor het downloaden. Van dit bedrag is de helft voor Stichting Brigida en de andere helft voor het in stand houden van het onlinemuseum De Bilt. Overigens bezit Stichting Brigida nog een beperkt beperkt gedrukte exemplaren.

Via onderstaande link of QR code kunt een betaling doen via iDeal (Mollie onze payment provider) en na een succesvolle betaling kunt u direct het boekje downloaden.

Betaallink of via onderstaande QR-code

Mocht u niet over de financiële middelen beschikken om een donatie te doen, dan kunt u HIER het E-book kostenloos downloaden. De kaart bij het boek is kostenloos elders op deze site te downloaden. Daarvoor klikke men deze LINK aan.