Het getoonde beeld van priester-beeldhouwer Omer Giellet staat op de ‘nieuwe begraafplaats’ van Maartensdijk, naast het F.J.H. van Eck sportpark, achter de begraafplaats van de Hersteld Hervormde Kerk, Dierenriem 6, 3738 TR Maartensdijk. (Foto: Anne Doedens.)

Naast het beeld ligt het graf van de in mei 2023 gestorven, fameuze en geliefde pastoor Gerard de Wit (naar wie in het dorp ook het Gerard de Witpad is vernoemd). Pastoor de Wit schreef op de site van de begraafplaats: ‘Het beeld is eigenlijk het verhaal van Jacob, de zoon van Isaak, die, onderweg om zich met zijn broer Esau te verzoenen, in gevecht raakt met een man. Het gevecht gaat een hele nacht door, en als het licht wordt wil de ander weg.’  De man wordt echter door Jacob gedwongen hem alsnog te zegenen. De Wit vertelt, dat het beeld ‘vertrouwen in de toekomst [symboliseert], ook als ons aardse leven ten einde gaat‘. Over het beeld kan men meer lezen door HIER te klikken. Meer over pastoor De Wit kan men zien op DEZE FILM uit de reeks ‘Levende Monumenten’ van Online Museum De Bilt..

De nieuwe begraafplaats van Maartensdijk kwam in 2012 gereed, nadat ten tijde van de zelfstandige gemeente Maartensdijk, vanaf 1995 al verzoeken voor een begraafplaats buiten die van de Hersteld Hervormde Kerk waren gedaan. In 2000 stemde het toenmalige college van B en W met de plannen in. Waarom het na opheffing van de gemeente Maartensdijk op 1 januari  2001 – ondanks de voortdurende inspanning daarvoor, met name door pastoor De Wit –  nog twaalf jaar moest moest duren voordat het kerkhof er kwam, en ook waarom, kan men lezen door aan te klikken: Een stukje geschiedenis.