Op het kerkhof achter de St. Michaëlkerk aan de Kerklaan in De Bilt bevindt zich een grafsteen, voorzien van hiërogliefen en een zogenoemde oesjebti (foto: Wim Krommenhoek). Omdat dit het enige monument in de gemeente is met een tekst in de oud-Egyptische taal, hebben wij het Rijksmuseum van Oudheden gevraagd om uitleg en toelichting.

Het museum liet bij monde van conservator Marein Meijer het volgende weten:

De persoon die de tekst geschreven heeft moet zeker enige kennis gehad hebben van het oud-Egyptisch. Vrij vertaald staat er: Als men de tijd telt, elke dag, zie mij. Het beeldje is waarschijnlijk een oesjebti. Zulke beeldjes kregen rijke Egyptenaren mee in het graf om te antwoorden op de goden, als die in het hiernamaals verzochten om bepaalde werkzaamheden te verrichten.

De grafsteen is van de heer Ad van Dijk, geboren in 1948 in Zeist. Hij overleed in 1985 in Bilthoven en werd 36 jaar oud.

WK