Dit is de Immanuelkerk aan de Soestdijkseweg Zuid 49 in De Bilt (Foto AD). De opdracht voor de bouw werd in 1921 gegeven aan de bekende architecten P.J. Houtzagers en P.J. Vermaak.  Houtzagers werd beïnvloed door de Amsterdamse school, waarbij hij niet zozeer de vormentaal overnam als wel het materiaalgebruik: baksteen. Vermaak was de Biltse gemeentearchitect.

In 1887 werd de Gereformeerde Gemeente De Bilt opgericht, maar de leden hadden nog geen kerk. Zij gebruikten aanvankelijk drie woonhuizen in het zogeheten Steegje van Van Santen achter de Dorpsstraat. In 1901 bouwden zij een kerkje, dat 21 jaar in gebruik was, maar de ruimte was te beperkt. Daarom bouwde de Gereformeerde Gemeente in 1921 de kerk, die bij de voltooiing de naam Soestdijksewegkerk kreeg. In 1980 werd die gewijzigd in Immanuelkerk.

In 2018 is de Immanuelkerk verkocht aan een groep beleggers die de kerk een maatschappelijke functie willen gaan geven. Tot de geopperde mogelijkheden behoren een cultureel centrum, een Bed and Breakfast en een restaurant.  Op 24 juni 2018 vond de laatste kerkdienst plaats.

U bevindt u op de Rondleiding Kerkgebouwen. Voor het vervolg klik HIER

Literatuur:

Sabine Broekhoven en Sonja Barends, De Bilt, geschiedenis en architectuur (Zeist/Utrecht 1995)  pp. 193v.