U bevindt u op de Rondleiding Adel. Om het begin te vinden klik HIER

Dit is de graftombe van Dirck van Wassenaer, die men in de Janskerk van Utrecht aan kan treffen. (Foto gemaakt door J. Lub, herkomst: Utrechts Archief, CC BY 4.0.) Hij is gestorven in 1465. De graftombe van deze heer van Achttienhoven treft men in de zuidertransept van de kerk aan.

Van Wassenaer kwam uit een zeer voorname adellijke familie, die in aanzien was bij de graven van Holland. Hij  was een zoon van Philips IV van Wassenaer (circa 1359 – 5 december 1428) en Maria van Egmond. Zijn overgrootmoeder van moederszijde was een dochter van de Utrechtse bisschop Gwijde van Avesnes. Dick van Wassenaer was pronotarius van de paus, de hoogste erefunctie die werd verleend aan een zeer verdienstelijke wereldheer (een priester die geen lid van een orde was). De graftombe staat op een andere plaats dan door Aernout van Buchel is beschreven in de tekst die hieronder is afgebeeld. (Collectie Het Utrechts Archief.) Zie: De tekst over Dirck van Wassenaer.

U bevindt u op de Rondleiding Adel. Voor het vervolg klik HIER

Blad 93, deel van de linkerkolom uit de Monumenta van Aernout van Buchel (Het Utrechts Archief)

Literatuur:  Dirk van Wassenaer (5), in: Nieuw Nederlandsch Biografisch Woordenboek (NNBW), deel 2, kolom 1520.

Bart Jaski, Een controversieel pontificale. Universiteitsbibliotheek Utrecht, 2011.