Hierboven zien we een munt van de Utrechtse bisschop Hendrik van Vianden uit de dertiende eeuw, die de hieronder afgebeelde en besproken originele akte uit 1262 uitgaf. Daarin wordt melding gemaakt van een gebied bij of van Maartensdijk of Oostveen, vanaf de Vecht lopend tot het veen van Oostveen. (Wikipedia.)

De Utrechtse bisschop bevestigt in dit stuk van 9 januari 1262, dat ridder Ludolf van Over Vecht en zijn echtgenote en hun zoon Herman aan het Duitse Huis bij Utrecht onder meer tienden of belastingopbrengsten verpanden van grond tussen de rivier de  Vecht en Oostveen buiten Utrecht. In de vijfde regel van het document leest men immers dat het gaat om bezit: ‘que protenditur a flumine Vech usque ad terram Veni’. Het betreft land dat het geslacht Over de Vecht – waarnaar de huidige wijk Overvecht is genoemd, ooit deel van de voormalige gemeente Maartensdijk – van de bisschop van Utrecht in leen hield. Door de link originele acte 1262 aan te klikken kan men de transcriptie lezen.

Bron: Utrechts Archief,  archief Ridderlijke Duitse Orde, Balije van Utrecht, 1414.