Afgebeeld is het romantische schilderij ‘Op het landgoed Houdringe bij De Bilt’ van Hendrik Abraham Klinkhamer uit 1860. (Rijksmuseum Amsterdam)

Hendrik Abraham Klinkhamer (1810-1872) was leerling van de afdeling tekenkunde en later lid van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij tekende eerst naar oude meesters, daarna meestal interieurs met figuren. Van 1836-1850 was hij tweede opzichter van het Rijksmuseum te Amsterdam en van 1850-1872 eerste opzichter. Daarnaast was hij makelaar in tabak. Het schilderij past in de romantische traditie die in het midden van de negentiende eeuw overheerste.

U bevindt u op de Rondleiding over de Stichtse Lustwarande. Voor het vervolg klik HIER

Bron: Pieter A. Scheen, Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars, 1750-1880 (Den Haag 1981).