Afgebeeld is de villa ‘De Ram’ aan de Van der De villa Van der Helstlaan 4 te Bilthoven. (Foto: Anne Doedens.)

In de monumenten-inventarisatie van de provincie Utrecht leest men: Dit pand is één van de vijf vrijstaande villa’s die in 1918 naar ontwerp van architect N. de  Vrede gebouwd zijn in het voormalige park Ridderoord. Opdrachtgever was ‘Maatschappij Leyenhove`. Het betreft de panden Van der Helstlaan 4 en 23, Hobbernalaan 11 en Van  Goyenlaan 16 en 38. De villa’s hebben alle een rieten kap en zijn te onderscheiden in twee  typen. Opvallend is het gebruik van Belgische baksteen en de rijke decoratieve baksteendetaillering. De namen van deze villa`s zijn: De Ram, De Steenbok, De Kreeft, De Stier en De  Schorpioen. Gezien de voorkeur voor namen uit de dierenriem is het goed mogelijk dat  Maatschappij Leyenhove aanvankelijk de bouw van twaalf villa’s gepland had.