Afgebeeld is een groepsportret van de gezusters Jonker in de tuin van Rustenhoven aan het eind van de negentiende eeuw. Een van hen is de fotografe Cornelia Hendrika Jonker, van wie een reeks opvallend fraaie foto’s tot de collectie van het Amsterdamse Rijksmuseum behoort. (Alle bij deze post opgenomen foto’s horen tot het publieke domein.)

In 1890 verkochten mr. Caspar baron van Breugel Douglas (1824-1894) en zijn zoon jhr. Jan de Rovere van Breugel (1867-1937) de buitenplaats Rustenhoven aan Gijsbertus Hendrikus Vermeulen, van beroep boekhouder. De volgende eigenaar was Hendrik van Meerlant, notaris te Utrecht van 1875 tot 1898. Over de periode van deze eigenaren, de jaren 1890-1919, is hoegenaamd niets bekend.

Op basis van de hier besproken foto’s moet de familie van Cornelia Hendrika Jonker in het laatste decennium van de negentiende eeuw in het huis gewoond of gelogeerd hebben. Cornelia Hendrika was toen ze de foto’s maakte kennelijk nog een jonge vrouw. We weten verder niets van haar, maar het staat vast dat zij een enthousiast  fotografe was. Met haar fototoestel legde zij het buiten Rustenhoven van buiten en van binnen vast, evenals het erbij horende landgoed, het dorp Maartensdijk en enkele dorpsfiguren.

U bevindt u op de Rondleiding over de noordelijke landhuizen. Voor het vervolg klik HIER

Hieronder ziet men een Portret van twee onbekende vrouwen bij een tuinhuisje, Cornelia Hendrika Jonker (toegeschreven aan), 1896 (Rijksmuseum Amsterdam). Meer foto’s in de aan het eind van deze post opgenomen bijlage:

Jonker Cornelia Hendrika Rijksmuseum

In de bijlage treft men de volgende afbeeldingen (alle uit de collectie van het Rijksmuseum):

Gezicht op de buitenplaats Rustenhoven met Lucas Jonker op de veranda, Cornelia Hendrika Jonker (toegeschreven aan), 1896

Interieur van een kamer, Cornelia Hendrika Jonker (toegeschreven aan), 1880 – 1920

Groepsportret van familie Jonker en Jonker Nije, Cornelia Hendrika Jonker (omgeving van), 1896

Straatgezicht te Maartensdijk met kerk, Cornelia Hendrika Jonker (toegeschreven aan), 1880 – 1920

Gezicht op een zomerhuis, Cornelia Hendrika Jonker (toegeschreven aan), 1880 – 1920

Portret van twee vrouwen in de tuin van Rustenhoven (1898)

Portret van Jennigje Hendrika Jacoba Jonker, Cornelia Hendrika Jonker (toegeschreven aan), ca. 1900

Gezicht op buitenplaats Rustenhoven, Cornelia Hendrika Jonker (toegeschreven aan), 1880-1920