Hessing was in de vorige eeuw een begrip voor de verkoop van exclusieve automerken. Na een verblijf op Park Bloeyendael verhuisde de onderneming naar Utrecht aan de A2. In 2012 kwam een einde aan deze bekende organisatie in de automobielsector. Foto: het bedrijf in de jaren zestig.

 

Meer informatie

De oprichter Arie Hessing (1913) legde de basis voor de autobedrijven in Nederlands Indië met de onderneming ‘Reparatie Atelier Hessing’ in Medan, waar zijn bedrijf al in 1932 werd aangetroffen. Daar werd in de beginjaren een breed assortiment – veelal gebruikte Europese – voertuigen verkocht. Ook werden bestelwagens van toen bekende merken, zoals Studebaker, International en Chevrolet, aangeboden. In 1936 vestigde Hessing zich aan de ’s-Gravelandseweg 25 in Utrecht. In het begin van de jaren zestig werden steeds meer Amerikaanse auto’s verkocht. De advertenties in de Telegraaf op zaterdag trok kopers uit heel Nederland. De acht zonen en twee dochters van Arie Hessing hebben allemaal gewerkt in het bedrijf.

Toen de firma Reckitt & Colman (van de bekende was-witmakers) in 1973 naar Baarn verhuisde, kocht Hessing het pand aan de Utrechtseweg 336-338. Het bedrijf breidde steeds verder uit en met de Amerikaanse auto’s (die toen steeds meer populair werden) wist Hessing een groot marktaandeel te verkrijgen. In 1992 werd zelfs de Biltse Grift ten behoeve van bedrijfsuitbreidingen verlegd. In 1998 werd ‘na jarenlang overleg met de gemeente De Bilt’ (aldus het Utrechts Nieuwsblad van 17 januari 1998) een forse uitbereiding en renovatie van het complex uitgevoerd. In de jaren negentig was Hessing zelf een autofabrikant omdat Amerikaanse Fords omgebouwd werden om te voldoen aan de Europese normen.

In 2005 werd het bedrijf verplaatst naar Leidsche Rijn in Utrecht aan de A2: de markante ‘rode strip’, een gebouw dat gecombineerd werd met een noodzakelijke geluidswering. Hier werden de exclusieve automerken verkocht zoals Bentley, Maserati, Lomborghini en Rolls Royce. Het was de bedoeling dat het terrein op Park Bloeyendael herontwikkeld zou worden tot een ommuurde exclusieve woonwijk. Het was de crisisperiode.

Begin 2012 is het Hessing-imperium failliet verklaard. In de NRC (11 januari 2012, pg 21) werd een artikel gepubliceerd onder de titel ‘Vastgoed project nekt dealer luxe auto’s’). Het bedrijf met de exclusieve automerken werd overgenomen door Toyota importeur Louman. Deze onderneming bestaat nog steeds aan de A2.

JJR

U bevindt u op de Rondleiding Industrieel Erfgoed. Voor het vervolg klik HIER

 

Literatuur:

Diverse krantenberichten

Documenten in de bibliotheek van Historische Kring d’Oude School

Website Hessing de Bilt: hessingdebilt.nl

 

 

Spring naar toolbar