Ruschka Kohn Schonfeld (1857 -1946) was een  Duits-Joodse pianiste. De sculptuur met de harp is haar grafmonument op begraafplaats Den en Rust. Wat het graf zo bijzonder maakt is dat deze vrouw persoonlijk bekend was met grootheden als Johannes Brahms, Richard Strauss, Max Reger en anderen. Zij sleet haar levensavond in Utrecht. In het graf liggen ook drie andere leden van haar familie. (Foto WK)

Zij was de grootmoeder van moederszijde van de pianist en componist Wolfgang Wijdeveld (1910 – 1985) die hier ook begraven ligt. Haar kleinzoon Wolfgang studeerde piano bij Willem Andriessen en compositie bij Willem Pijper. Van 1930 tot 1954 was hij verbonden aan het Ballet der Lage Landen. Ook was hij directeur van de muziekschool in Zwolle en daarna leraar piano aan het Utrechts Conservatorium en het Arnhems Conservatorium.  Van 1956 tot 1968 was hij muziekcriticus bij het Vrije Volk. Ook was hij bestuurslid  van de Vereniging van Docenten aan het Utrechts Conservatorium en de  Koninklijke Nederlandse Toonkunstenaars Vereniging. Wijdeveld schreef vooral kamermuziek, maar ook een tiental balletten, een symfonische Ouverture en een aantal liederen. Ook gaf hij veel schoolconcerten en lezingen om zijn kinderen uit meerdere huwelijken te onderhouden. Tussendoor maakte hij in 1962/63 samen met zijn vader een tournee door Amerika, waarbij hij de lezingen van zijn vader over bouwkunst muzikaal illustreerde.

Zijn vader, die eveneens in dit familiegraf rust, was de architect H.Th. Wijdeveld. Hij overleed in 1987 op 101-jarige leeftijd en overleefde daarmee zijn zoon met twee jaar. De moeder van Wijdeveld tenslotte, de celliste Ellen Wijdeveld Kohn, ligt hier ook begraven.

WK

U bevindt zich op de rondleiding langs de begraafplaatsen. Voor het vervolg klik HIER

Wim Krommenhoek; Graven van bekende musici in De Bilt/Bilthoven. De Biltse Grift, sept. 2015.

Wikipedia: Wolfgang Wijdeveld.