Afgebeeld is het huis Rozendaal te Westbroek, wel te onderscheiden van Rosendael in Achttienhoven en kasteel Rosendael in Rozendaal bij Velp. De tekening is gemaakt door Cornelis Pronk (1691-1759) (Bron: Universiteitsbibliotheek Leiden, afd. Bijzondere Collecties. Via: Koninklijke Bibliotheek Den Haag/Het Geheugen van Nederland).

Meer informatie:

Men ziet op de achtergrond de inmiddels spitsloze kerk van Westbroek. Als de tekst op de tekening juist is, wat niet waarschijnlijk lijkt, dan moet men hier vanaf de Kerkdijk naar het oosten, naar Achttienhoven kijken. Het lijkt er echter op, de tekening een beeld geeft vanaf de huidige Dokter Welfferweg. Cornelis Pronk werd vooral bekend door opmerkelijk nauwkeurige topografische tekeningen, die de groeiende behoefte aan een exacte weergave van de architectuur weerspiegelden. Pronk reisde het land door en maakte schetsen ter plaatse en werkte ze later met een bijna fotografische nauwkeurigheid uit.

Het is waarschijnlijk dat de boerderij Oud Rosendael,  (Dokter Welfferweg 21) vernoemd is naar dit huis. Hieronder een andere afbeelding van het huis Rozendaal. (Bron: Universiteitsbibliotheek Leiden, afd. Bijzondere Collecties. Via: Koninklijke Bibliotheek Den Haag/Het Geheugen van Nederland).

Over Pronk: https://www.cultuurarchief.nl/kunstenaars/pronkcornelis1691.htm