Afgebeeld is een kaart van het landgoed Oostbroek uit 1887 (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, objectnummer 39.946).

In 1887 kreeg het buiten Oostbroek op het voormalige abdijterrein van het klooster Oostbroek zijn huidige aanzien. Hieronder een tekening uit 1869 van de hand van P. J. Lutgers van de voorzijde van het gebouw die in 1887 de achterzijde werd. (Utrechts Archief, catalogusnummer 201764)

Het landgoed werd door de aanleg van de rijksweg A28 in de twintigste eeuw ernstig aangetast en doorsneden. Het deel van de weg dat vlak langs het landhuis loopt, is geopend in 1985 en 1986. Het was een van de meer omstreden snelwegprojecten in de regio.

Tijdens de coronacrisis van april 2020 zet de Stichting Utrechts Landschap de onderstaande wandeling over landgoed Oostbroek op YouTube. Zodat geïnteresseerden in zogeheten sociale isolatie, vanachter hun laptop het landschap kunnen bewonderen. Het autoverkeer komt op de achtergrond voorbij over de A28.

U bevindt u op de Rondleiding over de Stichtse Lustwarande. Voor het vervolg klik HIER