Men ziet op deze anonieme tekening uit ca.1925 het oude Maartensdijkse gemeentehuis (Tolakkerweg 217), na de verbouwing van de zeventiende-eeuwse hofstede De Tolakker in 1907 en voor de verbouwing en uitbreiding van 1931.  (Beeldbank Utrechts Archief, catalogusnummer200734.)

In 1907 werd het voorhuis van het pand door de gemeente aangekocht.  Door architect D. Nierop werden kopgevels vernieuwd en werden trapgevels met ramen aangebracht. Aan de westzijde kregen de kamer van de secretaris en de burgemeester een venster. De bekapping werd geheel vernieuwd. Het buitentoilet werd afgebroken. Achter in het portaal kwamen twee wc’s. Ook de trap werd veranderd. Op de eerste etage werden de bedsteden  gesloopt. Het achterhuis bleef in gebruik als herberg. In 1931 begon  onder leiding van  gemeentearchitect Ch.H. Quéré het werk aan een grote uitbreiding en verbouwing. De trap in de hal werd vervangen door een achttiende-eeuws exemplaar, met een eikenhouten leuning. Door de gebruikte baksteen en de op de bodewoning (rechts naast het gemeentehuis) aangebrachte klokgevels werd de  zeventiende-eeuwse uitstraling versterkt.

Voor meer over het voormalige gemeentehuis klik men HIER.

Voor het prachtige glas-in-loodwerk van het oude gemeentehuis dat sinds 1931 de hal van het gebouw siert klik men HIER.

Hieronder een foto met de voor- en rechtergevel van het gemeentehuis, kort na de verbouwing gemaakt (tussen 1910 en 1915.)  (Beeldbank Utrechts Archief, catalogusnummer 13687).