De bouw van het station De Bilt in 1863 en de toename van het aantal treinen dat het station aandeed waren van wezenlijk belang voor het ontstaan en de ontwikkeling van de Bilt en Bilthoven. Het station was het gevolg van het ingrijpen van Bilthovenaren die invloed hadden op het beleid van de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij, die in 1860 was opgericht om de lijn naar Zwolle te exploiteren. Ze zorgden ook dat er meer treinen stopten. Afgebeeld is het station omstreeks 1903 (Collectie Het Utrechts Archief).

 

Meer informatie

De spoorwegmaatschappij had zelf geen plannen om de treinen in De Bilt te laten stoppen. Jonkheer van den Bosch die op Jagtlust woonde, zorgde ervoor dat aan de lijn van Utrecht naar Amersfoort in 1863 een station werd geopend. Om dat mogelijk te maken stelde hij de grond voor het station gratis ter beschikking en vergrootte hij zijn aandeel in de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij met fl. 20.000. Hij stelde wel de voorwaarde dat de trein dagelijks twee keer per dag in beide richtingen in De Bilt zou stoppen. Het getoonde stationsgebouw is gebouwd in 1900 het werd geopend voor reizigers op 2 februari 1901. Jonkheer van den Bosch stelde ook grond ter beschikking voor een haltegebouw.

Mr. J.E. Ameshoff – oprichter enĀ  directeur van de Nederlandsche Buurspoorweg Maatschappij van 1900 tot en met 1938 – zorgde ervoor dat er nieuwe lijnen langs De Bilt kwamen te lopen, met name naar Baarn en naar Zeist. Ameshoff was ook de secretaris van de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij. Hij woonde in villa Ensah, de eerste villa die ten noorden van de spoorlijn werd gebouwd.

(Met dank aan Fred Meijer.)

DAB

U bevindt zich op de rondleiding over de Spoorwegen.
Voor het vervolg klik HIER.

Literatuur:
P. Molog, 130 jaar Station De Bilt – De Bilt-Station – Station Bilthoven, in: De Biltse Grift 1993.
F. En L. Meijer, Honderdvijftig jaar Utrecht-Zwolle, in: De Biltse Grift 2013.
S. Broekhoven en S. Barends, De Bilt, Geschiedenis en architectuur, Zeist 1995 p. 209-210.