Afgebeeld is de Bert Bolle Barometer in de centrale hal van het voormalige Barometermuseum in Maartensdijk, het huis Rustenhoven. Het is ’s werelds grootste barometer. (Foto: Wikipedia.)

In De Telegraaf van 17 mei 1986 viel te lezen

‘Bert Bolle uit Maartensdijk is op de barometerjacht. Nog voor het einde van het jaar hoopt deze enthousiaste weerglasverzamelaar de hal van zijn huis, de buitenplaats Rustenhoven, in Maartensdijk te hebben omgetoverd tot Nederlands enige barometermuseum.’

Het museum werd op 20 mei 1987 geopend door minister Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat. Zij stelde toen de hier getoonde waterbarometer symbolisch in werking. Op de site van Bert Bolle leest men als toelichting: ‘De waterbarometer werd aangestuurd door een speciale timer en een vacuümpomp die met een slang aan de bovenkant van de 11,5 meter lange glazen barometerbuis was bevestigd. Elke tien minuten zoog de vacuümpomp alle lucht uit de pijp, waardoor in totaal 55 liter water ongeveer tien meter omhoog klom. Helemaal bovenin het gebouw konden de bezoekers het waterniveau aflezen.’

De waterbarometer werd opgenomen in het Guinness Book of Records. Het unieke museum werd in 1999 gesloten. Kort daarvoor had Bolle moeilijkheden ondervonden van het Nederlandse ministerie van Milieubeheer vanwege  het giftige karakter van in barometers aanwezig kwik. In 2005 zou er een verbod komen op particulier bezit van kwik en de productie van kwikbarometers. De eigenaar van het museum Bert Bolle was inmiddels met zijn collectie vertrokken naar Australië, waar een nieuw barometermuseum werd opgezet waarin de collectie van Bert Bolle werd ondergebracht. Dat gebeurde in de plaats Denmark.  In 2011 kwam een einde aan de tentoonstelling van de grote collectie barometers van de heer Bolle in Denmark en werd de unieke waterbarometer evenals de andere objecten van de collectie uit het museum weggehaald, teruggegeven aan de heer Bolle en door hem opgeslagen. Onbekend is de toestand van de collectie op dit moment. De heer Bolle overleed in 2016.

Voor meer informatie klikke men de volgende links aan: 1. Het Barometermuseum op wikipedia. 2. De site van Bert Bolle.