Op de foto is het oude clubhuis van de Utrechtsche Gemengde Hockey Club (UGHC) te zien. Deze hockeyclub staat tegenwoordig bekend als SCHC. (Foto: Archief: SCHC)

In 1906 was, op initiatief van leden van het Utrechts Studenten Corps en Genieofficieren, de Utrechtsche Gemengde Hockey Club (UGHC) opgericht. Er werd gestart met een dames- en een herenteam en in totaal 40 leden. In 1908 verhuisde UGHC vanuit Utrecht naar een houten gebouw op het huidige Heidepark in Bilthoven, of liever in De Bilt-Station, zoals deze omgeving tot 1917 heette. Officiële kleedgelegenheid was er niet; de dames kleedden zich om aan de ene kant van de openstaande deuren en de heren aan de andere kant.

In die tijd was de clubliefde zo groot dat de leden de vakantie gebruikten om alle schade in orde te brengen, zoals het verdelgen van mollen en het aanbrengen van zoden in de slagcirkel. Elk jaar werd Sinterklaas gevierd, waarbij de leden geschenken gaven voor de inventaris en alles wat verder nodig was. De thee werd zelf verzorgd en alles meegebracht. Een bonnenstelsel per maandelijkse afrekening van vijf cent per kopje leverde een winst op van 50%, die werd besteed aan de benodigde extra’s.

Sportief verging het UGHC niet slecht. Het herenteam was aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond en speelde in de afdeling A van de tweede klasse. Enkele jaren achtereen werd het kampioenschap behaald, maar promotie naar de hoogste klasse zat er nog niet in. De dames presteerden beter. Zij werden landskampioen in het seizoen 1913-1914. Bovendien werden vijf speelsters opgenomen in het Nederlandse Damesteam, dat in Engeland het Engelse team zou verslaan. Vijf jaar later, in 1919, won het verjongde herenteam met afstand kampioenschap en promoveerde het voor het eerst naar de hoogste afdeling. Pas in 1927 kreeg de Bilthovense hockeyclub de naam SCHC als gevolg van een fusie met de Stichtsche Cricket Club.

VC

Literatuur: