Deze villa, HOREV genaamd (de afkorting van ‘Hoop Op Rust en Vrede), gebouwd in 1914,  is te vinden op het adres Soestdijkseweg Zuid 260. De villa is een gemeentelijk  monument. De bouwtekening berust in het streekarchief Vecht en Venen (RHCVV) in Breukelen.

Deze monumentale villa werd gebouwd in opdracht van J. Reijsenbach, president van de Javasche bank tussen 1899 en 1906. Reijsenbach was president van deze bank van 1899 tot 1906. De bank was een circulatiebank en mocht bankbiljetten uitgeven. Ze behield die functie zelfs tot na de soevereiniteitsoverdracht van 1949.  In 1951 verwierf de staat Indonesië de aandelen en werden de taken overgenomen door de Bank Indonesia.  Reijsenbach, kennelijk een vermogend man, maakte dat niet meer mee, hij was al in 1918 gestorven. .

In ‘De Bilt. Geschiedenis en Architectuur’ van Sonja Broekhoven en Sonja Barends ((pp. 205v., Zeist 1995) leest men over de villa:

Architect was H.P. van  der Haar uit Bilthoven. In de tuin werd tevens een biljartkamer gebouwd die via een gang  in verbinding met het huis stond. De gang en biljartkamer hebben houten gevels.  De villa […] heeft een gedifferentieerde, ver  overstekende kap met twee keramische pirons. Het dakoverstek wordt op enkele plaatsen door houten schoren ondersteund. De hoofdmassa bestaat uit een rechthoekig bouwdeel waartegen aan de zijde van de Boslaan een serre en veranda geplaatst is. […] Het balkongedeelte boven de serre is met een doorgetrokken deel van het dakschild overkapt. […] In de linkervleugel van drie verdiepingen] […] is de hoofdingang gesitueerd.  […] Het pand is opgetrokken in oranjerode baksteen met enkele decoratieve banden van gele baksteen […] Opvallend is de afwerking van  het pand met houten onderdelen zoals bijvoorbeeld de balkonbalustrades, de luiken en  daklijsten.’

Meer over de Geschiedenis van dit pand kan men lezen door HIER te klikken, om op de site van de Hitorische Kring d’Oude School de informatie te vinden.