Dit bordje Joden niet gewenscht werd in 1941 of 1942 geplaatst in de Raiffeisenlaan in Maartensdijk. (Collectie het Utrechts Archief) Dat deel van het dorp werd later bij Utrecht gevoegd.

In juni 1941 verzocht de provinciecommissaris Müller aan de gemeenten om in restaurants en cafés bordjes op te hangen waarop stond dat Joden niet welkom waren. Aan het einde van dat jaar kwam de instructie dat dergelijke bordjes ook in openbare gebouwen, parken, markten en zwembaden moesten worden geplaatst.

De Raiffeisenlaan lag in Tuindorp, een wijk van Maartensdijk die werd gebouwd op initiatief van de Maartensdijkse burgemeester Van der Voort van Zijp, die een van de oprichters van de N.S.B. was. Van der Voort overleed in 1935. In Tuindorp woonden relatief veel joden. In 1936 werd de Joodsche Vereeniging Tuindorp opgericht en men opende er een aparte synagoge voor de inwoners. Tuindorp werd een onderdeel van de gemeente Utrecht op 1 januari 1954.

DAB

U bevindt zich op de rondleiding over de Tweede Wereldoorlog.
Voor het vervolg klik HIER.

C. Van Dam, Jodenvervolging in de stad Utrecht, Stichtse Historische Reeks 10, z. pl. 1985

R. Hufen Hz., Maartensdijks Tuindorp in de Tweede Wereldoorlog, in: Sint Maerten 54, mei 2018

A. Doedens, Burgemeester ds. Coenraad van der Voort van Zijp (1871-1935), in: Sint Maerten 34.