Jacobus Stellingwerf(f) of Jacob Jansz(oon) Stellingwerf (1667- 1727) was een Amsterdamse goudsmid. Deze door hem gemaakte afbeelding toont het dorp Maartensdijk vanuit het zuidwesten. (Utrechts Archief, nr. 107606.)

Pas op latere leeftijd, vanaf ongeveer 1722, werd Stellingwerf  een kopiist, die tekeningen maakte in opdracht van oudheidkundigen als Matheüs Brouërius van Nidek. Hioj werkte ook voor Andries Schoemaker, de man die een kopie van de Kroniek van Henrica van Erp – zie elders op deze site – in bezit had. Stellingwerff tekende ook De Bilt (zie de afbeelding hieronder, Utrechts Archief, nr. 107544). Merkwaardig is, dat op deze afbeelding,  die de toestand van 1625 zou weergeven, het Petronellakapelletje niet staat afgebeeld. Stellingwerff was echter niet altijd heel precies in zijn weergave van zaken. Een andere tekenaar die tekeningen van gebouwen in bijvoorbeeld Westbroek en Maartensdijk maakte was Jan de Beijer (1703-1780) (zie elders op deze site.)