U bevindt u op de Rondleiding Beelden in De Bilt. Om terug te gaan naar het begin klik HIER

Op de foto: een impressie van de beeldentuin op Beerschoten (foto AD). Willem Frederik (Jits) Bakker (1937 –2014) was een Nederlands beeldhouwer. Hij was ook actief als schilder, tekenaar, aquarellist, glaskunstenaar, graficus en maker van sieraden. Bakker werkte in 1962 als grafisch vormgever bij het Biltse ingenieursbureau Grontmij NV. Hij vestigde zich in 1969 als zelfstandig kunstenaar in zijn atelier De kooi aan de Holle Bilt in in De Bilt.  Bakker is de maker van onder meer de Jaap Edentrofee (1972).

Met de Stichting Jits Beelden op Beerschoten ontstond in 1996 het eerste beeldenpark, toen een verzameling grote beelden van Bakker op Beerschoten permanent voor het publiek werd tentoongesteld. In 2009 schonk hij een dertigtal beelden aan de provincie Utrecht en werd de stichting omgezet in het Provinciaal JitsArt Museum.   Ondertussen heeft het museum al een bewogen geschiedenis achter de rug. Zo werden er in 2002 en 2003 in totaal zestien beelden gestolen, waarvan slechts een enkele is teruggevonden.

Van de 31 beelden in het park laten we hier Remember September 44 en Elia en de raven zien.

AD, WK

Dit is de Rondleiding Beelden in de Bilt. Voor het vervolg klik HIER

Zie ook:

Het landgoed Beerschoten

De site van de Stichting Jits Bakker Collectie

Ter gelegenheid van Open Monumentendag 2020 maakte RegioTV De Bilt de volgende reportage: