Tegenwoordig is Klein-Beerschoten een woonhuis. Wat opvalt zijn de pleisterdecoraties en het ingangsportaal. De voorzijde heeft een uitspringend gevelonderdeel, dat ook wel risaliet wordt genoemd. De aanbouwen aan de achterkant hebben de oorspronkelijke vormgeving verstoord. Desondanks geeft Klein-Beerschoten een mooi beeld van de architectuur uit het midden van de negentiende eeuw en vormt het een goede combinatie met de andere onderdelen van de buitenplaats.

Aan de oostelijke ingang van buitenplaats Beerschoten aan Utrechtseweg 60 staat het voormalige gastenverblijf en rijksmonument Klein-Beerschoten, dat is gebouwd in 1843.

VC

U bevindt u op de Rondleiding over de Stichtse Lustwarande. Voor het vervolg klik HIER

Bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

Foto: Ansichtkaart uit verzameling Fred Meijer