Hier zien we het briefpapier van de Koninklijke Sigarenfabriek H.G. & M.A. Hagen met een wervende tekst. Uit deze persoonlijke brief aan potentiële klanten straalt de ‘marketing-aanpak’ van De Koninklijke. (Afbeelding: archief Historische Kring d’Oude School) Het  fabriekscomplex aan de Utrechtseweg 341 in De Bilt had een oppervlakte van 18.000 m2, de bijgebouwen hadden een oppervlakte van 15.000 m2. Er werkten op bepaalde momenten 220 medewerkers.

De broers Hendricus Gerardus en Marinus Adrianus Hagen begonnen hun sigarenfabriek in 1852 aan de Lange Viestraat en de Korte Viestraat in Utrecht. Hun fabriekje groeide uit tot een indrukwekkend bedrijf met veel export  en ook dertien eigen winkels verspreid door heel Nederland. Deze winkels verkochten behalve sigaretten en importsigaren de eigen merksigaren. Rond de eeuwwisseling werd het bedrijf hofleverancier en kort daarna werd het predicaat ‘Koninklijke’ verleend.

Het pand aan de Viestraat in Utrecht bleef echter niet het onderkomen van het bedrijf. Het stond in de weg voor het verkeer, dus moesten de gebroeders Hagen een ander pand zoeken. In 1927 kochten ze het leegstaande pand van Blass & Groenewegen aan de Utrechtseweg 341 in De Bilt. De productie, die toen al terugliep, en het hoofdkantoor werden van Utrecht naar De Bilt verplaatst. De komst naar De Bilt viel samen met het 75-jarige bestaan van de onderneming, dat groots gevierd werd.

Eigenlijk was er echter weinig te vieren. De eigen winkels in Nederland werden geleidelijk gesloten. In 1935 werd de sigarenproductie in De Bilt beëindigd en per 31 december 1936 was Hagen in liquidatie. Het pand aan de Utrechtseweg werd verkocht aan de NV Reckitts Handelsmaatschappij van het toen bekende ‘zakje blauw’.

De laatste directeur van het bedrijf dat de gebroeders Hagen hadden opgericht, de heer J.J.H.M. Hagen, begon na de liquidatie een nieuw sigarenbedrijf in Baarn. Deze onderneming werd in 1956 opgeheven. Zo kwam na bijna honderd jaar een einde aan het verhaal van de  Koninklijke Utrechtse Sigarenfabriek.

JJR

U bevindt u op de Rondleiding Industrieel Erfgoed. Voor het vervolg klik HIER

Historische Kring d’Oude School, archiefstukken ‘Koninklijke Sigarenfabriek H.G. & M.A. Hagen’

Algemeen Dagblad, Jeroen Kreule, ‘De beruchte Puist van Hagen’, 27 maart 2019 p. 11.