Op de foto uit 1920 staat Henk van der Linden, de bode in Maartensdijk. (Collectie Koos Kolenbrander van de Beeldbank van de Historische Vereniging Maartensdijk.)

In het begin van de twintigste eeuw werden goederen vervoerd per trein of via sloten en kanalen per trekschuit. Ook de bode vervulde een belangrijke rol om de goederen op het juiste particulier of zakelijk adres af te leveren. Koos Kolenbrander en Hans Stevens op 7 april 1992 schrijven in de Vario Pers (de voorloper van de Vierklank): De bekende bode in Maartensdijk was Henk van der Linden. Wanneer dorpelingen iets groots in de stad hadden gekocht, dat ze niet zelf mee naar huis konden nemen, werd het naar het bodehuis ‘De Luifel’ aan de Neude gebracht. Henk nam het dan mee en leverde het keurig thuis af. Hij was bij iedereen bekend in het dorp. Hij vervoerde dit alles met paard en wagen.

In 1925 heeft Henk, die zijn bedrijf had aan de Dorpsweg 9, de activiteiten overgedragen aan Steven Boshuis aan de Molenweg in Maartensdijk. ‘Steven heeft tot 1948 als bode van Maartensdijk gewerkt, waarna Henk Heemskerk het van hem overnam. Heemskerk heeft maar kort in Maartensdijk gewerkt en de zaak overgedaan aan Huib van Keulen uit Westbroek.’ In de loop der jaren werden paard en wagen vervangen door een vrachtwagen. Ook ontstonden er in de vijftiger jaar meerdere bodehuizen in Utrecht, die in 1963 met elkaar een coöperatie zijn aangegaan met een centraal bodehuis in Overvecht.

Het concept van de bode en de bodehuizen bestaat vandaag de dag nog steeds: koeriersdiensten, zelfs met de fiets, met centrale distributiecentra. De digitalisering, automatisering en mechanisering hebben de service bij en snelheid van bezorgen sterk vergroot.

JJR